NWWI
 
Terug naar nieuwsoverzicht

Stimulering Huizenmarkt

Van de stimuleringsmaatregelen die de overheid heeft genomen om de Nederlandse Huizenmarkt vlot te trekken is de schenkingsregeling succesvol gebleken. Er wordt volgens deskundigen steeds meer gebruik van gemaakt. Onderzoek van de Volkskrant  heeft aangetoond dat ongeveer 25% van alle hypotheken op dit moment tot stand komt dankzij hulp van ouders en de overheid (startersleningen).

Beëindiging van de Schenkingsregeling
Onlangs maakte de NOS bekend dat minister Dijsselbloem de de schenkingsregeling definitief wil laten stoppen aan het eind van dit jaar. De maatregel was “echt bedoeld als kickstart voor de huizenmarkt”, zegt Dijsselbloem. “De maatregel pakt buitengewoon goed uit, in de zin dat er buitengewoon veel gebruik van wordt gemaakt en dat de huizenmarkt ook echt aantrekt. Maar het is en blijft een eenmalige maatregel.”

NVM pleit voor verlenging
De NVM pleit voor het verlengen van de verruimde schenkingsvrijstelling. Roeland Kimman, de woordvoerder van de NVM, meldde dat de huizenmarkt nog steeds stimulering nodig heeft. Deze regeling heeft een positief effect en nu de huizenmarkt aantrekt, wordt er ook steeds meer gebruik van gemaakt”, aldus Kimman.

Netwerk Notarissen pleit ook voor verlenging
Ook het Netwerk van Notarissen pleit voor een verlenging van de maatregel. De organisatie heeft de staatssecretaris een brief geschreven met aanbevelingen voor het Belastingplan 2015. De organisatie met honderdvijftig notariskantoren pleit voor een verlenging van een jaar, mede doordat uit een eigen steekproef zou blijken dat het merendeel van de kopers op dit moment starter zijn.

Vereniging Eigen Huis neutraal
Vereniging Eigen Huis stelt zich in deze zaak neutraal op. Zij zijn geen tegenstander maar ook geen voorstander. Zij hebben alsnog geen signalen dat er grote groepen mensen van deze maatregel in 2015 en 2016 gebruik willen maken. Zij zijn meer voor het verlengen van een generieke maatregel zoals het verlaagde btw-tarief op verbouwingen. Daar profiteert iedereen van en het is goed voor de bouw en de economie.

Creatief idee ‘Huizennacht’
Ondertussen bedenken de verschillende branches zelf ook creatieve ideeën om de huizenverkoop te stimuleren. Nationale Nederlanden bijvoorbeeld heeft op 17 oktober a.s. de eerste ‘Nationale Huizennacht’ georganiseerd. Huizenzoekers die het lastig vinden om een woning te kopen en de knoop door te hakken krijgen de kans om het huis van hun dromen eerst een nachtje uit te proberen. Ze kunnen dan beter bepalen of het huis bij hun past en aan hun behoeften voldoet. Bij het evenement wordt samengewerkt met huizensite Funda. Beide partijen hopen dat veel makelaars en huizenverkopers mee zullen doen aan het initiatief, waar de komende weken actief campagne voor wordt gevoerd. Bij succes zal de Nationale Huizennacht vaker worden georganiseerd.

Bron: Nos, Nu.nl, Independer, Telegraaf

Terug naar nieuwsoverzicht